Selasa, 8 September 2009

Majlis Ifthar Ramadhan Surau Fatimah Az-Zahra '2009

Majlis Berbuka Puasa Surau Fatimah Az-Zahra '2009.


Assalamualaikum;

Antara hasil daripada keputusan Mesyuarat AJK Surau pada 4hb September lepas ialah mengadakan Majlis Ifthar Ramadhan atau Majlis Berbuka Puasa. Alhamdulillah, setelah pelbagai cadangan dan idea daripada ahli-ahli mesyuarat dipertimbangkan untuk menjayakan majlis tersebut akhirnya majlis berbuka puasa berjaya dilaksanakan dengan izin Allah Ta'ala.

Pada 6hb September 2009, Majlis Ifthar Ramadhan Surau Fatimah Az-Zahra '2009 berlangsung dengan jayanya. Namun kali ini ianya agak berbeza, dimana pihak Surau Fatimah Az-Zahra hanya menyediakan minuman, tamar dan buahan-buahan sementara nasi dan lauk-pauk disediakan oleh ahli jemaah surau Perkampungan Indera Sempurna yang dibawa dari rumah masing-masing.

(Maaflah kamera tak power......)

Antara Lauk-Pauk Yan Sempat Dirakamkan...fuh ada kerabu tu ...




Buahan seperti tembikai, pisang dan juga kurma yang disediakan pihak surau.



Kuih-muih turut dihidangkan bersama buahan....


Alhamdulillah, sambutan yang menggalakan daripada ahli jamaah surau kerana banyak juga nasi dan lauk-pauk yang enak-enak dibawa dari rumah masing-masing untuk dinikmati bersama-sama dalam Majlis Ifthar Ramadhan di Surau Fatimah Az-Zahra kali ini. Kehadiran agak terhad bilangannya memandangkan kami tidak mewar-warkan secara menyeluruh melainkan sekitar ahli jamaah surau sahaja dari kalangan penduduk tempatan. Ini kerana hasil putusan mesyuarat, majlis ini dibuat secara kecilan berikutan beberapa faktor yang menghalang seperti masa dan sumber tenaga. Seperti biasa anak-anak kita, turut bersama meraikan majlis berbuka puasa. Inilah pelapis bagi memastikan kesinambungan program-program surau setelah ketiadaan kita. Insyallah ! mungkin tahun depan kita akan melaksanakan secara grand atau besaran dengan pelbagai program bermanafaat untuk menjalin hubungan persaudaraan antara sesama penduduk-penduduk Taman Indera Sempurna.


Antara petugas dan hadirin yang datang menguruskan hidangan berbuka...yang duduk tu Ustaz Hafizi....letih setelah menyapu dan mengemas ruangan hadapan storan.



Ha...ini anak-anak kita para jamaah surau. Seperti biasa anak-anak adalah antara yang paling seronok ketika berkumpul beramai-ramai dan menghadap hidangan.



Ini yang dihormati Ustaz Zuridan, pengerusi surau dan ketua majlis mesyuarat AJK duduk sebelahnya Saudara Redhuan AJK Surau.

Setelah berbuka puasa dengan makanan yang ringan seperti buahan dan kurma, program seterusnya adalah solat maghrib berjamaah. Solat maghrib berjamaah di bulan puasa, adalah antara menu yang tidak terdapat dimana-mana tempat selain masjid-masjid dan surau-surau. Walaupun solat berjamaah boleh dilakukan dirumah, tetapi hikmahnya lebih banyak didapati di sini.

Majlis Berbuka Puasa diteruskan setelah selesai solat dengan hidangan yang sedikit berat seperti nasi dan lauk-pauk. Maklumlah, perut Melayu....kalau tak ada nasi tak jadi bagaimanapun firman Allah Ta'ala bermaksud: "Makanlah dan minumlah dan jangan kamu berlebihan.."

Dikesempatan ini kami pihak AJK Surau Fatimah Az-Zahra, mengucapkan ribuan terima kasih kepada penduduk-penduduk sekitar Indera Sempurna kerana menjayakan majlis ini, serta memberi sumbangan-sumbangan yang berupa juadah berbuka puasa, wang ringgit dan juga tenaga kerja. Semoga Allah Ta'ala membalasnya untuk anda semua dengan kebaikan dan keberkatan dalam kekeluargaan dan harta benda.

Sekian

Wassalam

1 ulasan:

Al-Teminie berkata...

Jazakumullahukhairan kepada semua yang hadir dan bekerjasama menjayakan Iftar ni. InsyaAllah tahun depan kita adakan majlis lebih besar dan meriah. Itupun kalau sempat bertemu Ramadhan akan datang. Terima kasih Syed di atas info ini.