Ahad, 21 Ogos 2011

RIAK & UJUB MEROSAKKAN PAHALA AMAL

Hadis Nabi yang bermaksud;

“Sesungguhnya ada orang yang mati syahid yang akan dihumbankan ke dalam API NERAKA pada hari kiamat nanti. Lalu dia merasa hairan dan mengadukan halnya kepada Allah SWT sambil berkata: Wahai Tuhanku! Bukankah aku telah mati syahid dalam membela agamaMu? Allah SWT menjawab (TIDAK) Sebenarnya engkau sanggup mati syahid supaya engkau dikatakan seorang yang berani. Dan telahpun dikatakan orang demikian kepadamu. Maka, itulah ganjaranmu.”

Melakukan sesuatu amalan dengan niat untuk menunjuk-nunjuk, supaya dipuji orang dan untuk mendapatkan sesuatu ganjaran disisi manusia itulah ciri-ciri orang yang mempunyai sifat RIAK.

Manakala UJUB pula merupakan penyakit hati yang mana berasa bangga dengan diri sendiri . Merasakan diri sendiri mempunyai kemuliaan dan kebesaran lalu memandang orang lain dengan pandangan kehinaan atau kekurangan.

Kedua-dua sifat ini sekiranya ada pada diri seseorang itu, maka akan tertolakkah pahala amalannya. Oleh itu, dalam kita berlumba-lumba untuk mengerjakan amal-amal soleh di hari-hari akhir bulan Ramadan ini, marilah kita bersama-sama bersihkan diri kita daripada dua sifat ini mudah-mudahan amalan yang kita lakukan benar-benar ikhlas kepada Allah SWT. Apa yang diharapkan adalah keredhaan daripada Allah SWT.

Tiada ulasan: