Khamis, 30 Julai 2009

Atas Nilai Kasih Sayang



Keprihatinan penduduk perkampungan Indera Sempurna terhadap tingkahlaku anak-anak remaja telah membawa kepada satu sesi dakwah oleh beberapa AJK Surau dan Wakil KRT Fasa 2 di sebuah rumah teres di sini. Ketika lawatan dibuat, terdapat beberapa remaja lelaki dan perempuan sedang mengadakan sesi latihan tarian bagi persembahan di sebuah kolej berhampiran.

Pengerusi Surau, Ustaz Zuridan memberikan teguran dengan cara yang lemah lembut menyatakan bahawa kedatangan kami bukanlah bertujuan untuk memarahi mereka tetapi atas dasar kasih sayang terhadap anak-anak remaja kita agar tidak terpesong daripada landasan agama. Nilai-nilai kejiranan juga disentuh oleh ustaz agar menjaga keselesaan dan keharmonian tetangga. Nasihat yang sama turut diberikan oleh Wakil KRT Fasa 2, En. Hanafi.



Timbalan Pengerusi Surau, Ustaz Joha telah memberikan gambaran bagaimanakah perasaan ibu bapa sekiranya mereka melihat perkara-perkara seperti ini dilakukan oleh anak-anak mereka sendiri.

Semoga usaha seperti ini akan menjadi iktibar kepada semua penduduk perkampungan ini dan kepada anak-anak remaja kita. Usaha seperti ini perlu dilakukan secara bersama dan bukannya bergantung atas bahu imam atau ustaz semata-mata.

Marilah kita berasama-sama menasihati anak-anak remaja sekiranya mereka ini melakukan kesalahan dengan cara yang berkhikmah dan dengan kasih sayang. Mudah-mudahan Allah S.W.T akan memberikan hidayah kepada mereka. Kita hanya menyampaikan, mereka yang menilai dan Allah S.W.T. yang memberi hidayah.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Semoga kekuatan terus dibei kepada semua untuk memberi teguran bagi kebaikan kita semua.